Η ΕΛΛΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΛΗ , ΟΥΤΕ ΧΩΡΟΣ, ΔΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΟΥΝ. ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΙΩΝΙΟΝ , ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟΝ , ΤΟ ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑ , ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΟΥΤΕ ΣΥΛΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ , ΟΥΤΕ ΥΠΟΤΑΣΣΕΤΑΙ , ΟΥΤΕ ΑΠΟΘΝΗΣΚΕΙ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΣΣΑΣ



Τρίτη 1 Απριλίου 2014

Οι έννοιες Παιδεία, Μόρφωση και Πολυμάθεια

 “Στην πρώτη θέση των κυρίαρχων ιδεών της εποχής μας βρίσκεται σήμερα η παιδεία η οποία έχει ως βέβαιο αποτέλεσμα να βελτιώνει τους ανθρώπους και επίσης να τους κάνει ίσους. Από το γεγονός και μόνο της επανάληψης, αυτή η διαβεβαίωση κατέληξε να γίνει ένα από τα πιο ακλόνητα δόγματα της δημοκρατίας...
Ο εργάτης δεν θέλει πια να μείνει εργάτης, ο χωρικός δεν θέλει πια να είναι χωρικός, και ο τελευταίος των αστών δεν βλέπει τα παιδιά του άλλη πιθανή σταδιοδρομία από τα μισθωμένα από την Πολιτεία καθήκοντα. Αντί το σχολείο να προετοιμάζει για την ζωή, τους προετοιμάζει για δημόσιες υπηρεσίες...Η παιδεία όπως την εννοούν σήμερα, δεν είναι τίποτε άλλο από ευρύτατα πακέτα γνώσεων χωρίς όμως βάθος (στειρότητα)...Και ενώ η παιδεία σήμερα νοείται η εκμάθηση - παπαγαλισμός πακέτων γνώσεων, στην Αρχαία Ελλάδα τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά.



 ..Είναι λυπηρό στην Ελλάδα να ονομάζουμε "παιδεία" λοιπόν έναν μηχανισμό ο οποίος απλά μας μαθαίνει να μιλάμε να γράφουμε να μετράμε ή μια γνώση για να βρούμε μια δουλειά...Η μέγιστη "ποιότητα Λογικής" είναι η κρίση χωρίς συναίσθημα. Όσα περισσότερα γεγονότα και καταστάσεις θα κρίνονται χωρίς συναίσθημα τόσο θα απελευθερωνόμαστε και θα μπορούμε να ανεβαίνουμε βαθμίδες...
 Οι αρχαίοι, το να έχει διαβάσει κανείς πολλά βιβλία και να έχει πχ πάρει χαρτί Πανεπιστημίου, το ονόμαζαν «Πολυμάθεια».  «Μόρφωση» ονόμαζαν την διαδικασία που υποβάλλει κάποιος τον εαυτό του, που από την κατάσταση της αμορφωσιάς να ανέλθει σε αυτήν της μόρφωσης, δηλ να μορφοποιήσει τον πνευματικό εαυτό του, και τις ζωώδης συνήθειες να τις κάνει ανθρώπινες...Η Πολυμάθεια μπορεί να προϋποθέσει την Μόρφωση, αλλά η Πολυμάθεια από μόνη της δεν είναι Μόρφωση. Ο Σωκράτης στο Πλατωνικό έργο Πολιτεία λέει ότι αν οι επιστήμες δεν έχουν σαν βάση την φιλοσοφία, είναι και άκυρες αλλά και επικίνδυνες. Σήμερα βλέπουμε Πολυμαθείς οι οποίοι δεν είναι μορφωμένοι, βλέπουμε λ.χ. μεγάλη μερίδα γιατρών που αν δεν τους δώσεις φακελάκι θα σε αφήσουν να ψοφήσεις σαν το σκυλί ή για να πάρουν bonus από τις φαρμακευτικές σου δίνουν σωρεία φάρμακων που δεν τα χρειάζεσαι ... αυτό αρμονία δεν λέγεται, νόμος της ζούγκλας λέγεται...Όσα βιβλία και να διάβασαν, ζώα ήταν ζώα παρέμειναν. Βλέπουμε πάλι κάποιους γιατρούς οι οποίοι δεν είναι όπως τους άλλους, αντιστέκονται στην ύλη γιατί το αξιακό τους σύστημα είναι αυτό του ανθρώπου (άνω θρώσκω). Αυτούς τους λίγους μπορεί κάποιος να τους ονομάσει Μορφωμένους. Το ίδιο ισχύει για όλα τα επαγγέλματα.
Μορφωμένος πάλι μπορεί να είναι και κάποιος που δεν ξέρει γράμματα, μπορεί να ζει πάνω σε ψηλό βουνό και όλη του την ζωή να βόσκει πρόβατα, αλλά αν χρειαστεί κάποιος συνάνθρωπος βοήθεια να του την προσφέρει χωρίς να περιμένει ανταλλάγματα. Αυτός προσφέρει προς "το αγαθόν" όπως ονομάζει ο Αριστοτέλης το ΕΥ ΖΗΝ. Η Μόρφωση είναι απόκτημα - κληρονομιά η οποία προέρχεται από το Γένος, απλά με την Πολυμάθεια μπορεί να ισχυροποιηθεί δια του Συνειδητού. Π
Ο αμόρφωτος λαός υποδουλώνεται σε άρχοντες
Σόλων (Ελεγ. Απόσπ. 9, 3, West)
Προς εκείνον που εξέφρασε τον θαυμασμό για την απλότητα των ρούχων και της τροφής του ίδιου (Αγησιλάου Βασιλιά Λακεδαιμόνιων) είπε: ¨Μ αυτό τον τρόπο ζωής, ξένε, εξαγοράζουμε την ελευθερίας μας¨

Πλούταρχος (Λακωνικά αποφθέγματα, 210 Α, 10)
Αμορφωσιά λοιπόν σημαίνει ζωώδης κατάσταση, ένστικτο, ύλη, πάθη με ότι αυτό συνεπάγεται...
ας δούμε σχετικές ρήσεις των αρχαίων προγόνων μας:
Η μόρφωση δεν προέρχεται από την πολυμάθεια που πιθανόν να έχει, αλλά κατά πόσον έχει απαλλαγεί από τα πάθη του
Πυθαγόρας ( I. Stobei, Florilegium, T. Gaisford, Oxonii, 1822, Appendix, σελ 43)
Η πολυμάθεια δεν οξύνει την διανόηση
Ηράκλειτος, Ι 160, 3 (Diels - Kranz)
Πολλοί ενώ έχουν πολλές γνώσεις, δεν έχουν μυαλό
Δημόκριτος (Απόσπ. 64, Diels)
Σοφός δεν είναι αυτός που ξέρει πολλά, αλλά αυτός που ξέρει τα χρήσιμα
Αισχύλος (Ανθ. Στοβ. Γ, 1) 
Οι βάσεις της αρετής βρίσκονται στην φύση. Η καλλιέργεια της όμως είναι έργο παιδείας. Η φύση χωρίς μάθηση είναι τυφλή.
Πλούταρχος ( Ηθικά, 2 Α, 2Β)
Ο Αριστοτέλης ρωτήθηκε σε τι διαφέρουν οι μορφωμένοι από τους αμόρφωτους και εκείνος απάντησε « σε ότι και οι ζωντανοί από τους πεθαμένους»
Διογ. Λαέρτιος ( Βίοι φιλοσόφων, V, 19) 
Όσοι παραμελούν την μόρφωσή τους, ξεχνούν ότι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην σκέπτονται ορθά
Ισοκράτης (Περί Ειρήνης, 32)
Το να μην γνωρίζει κανείς τίποτα, δεν είναι ποτέ τόσο φοβερό και τόσο κακό, ενώ αντίθετα, η μεγάλη πείρα και η πολυμάθεια (αυτό που λέμε σήμερα μόρφωση όπως είπαμε πριν) όταν δεν συνοδεύεται από την καλλιέργεια της ψυχής είναι επικίνδυνη
Πλάτων (Νόμοι, 819 Α) 
Η πολυμάθεια δεν είναι τίποτα αν δεν υπάρχει λογική
Μένανδρος (Γν. μον. 557 Meineke)
Η σωστή ανατροφή είναι κεφαλαιώδης αρχή της παιδείας
Πλάτων (Νόμοι, 643 C)
Ο εμπνευσμένος Πλάτων πολύ σωστά συμβουλεύει να μην διηγούμαστε στα παιδάκια οποιαδήποτε παραμύθια (ψεύτικες ιστορίες που δεν έχουν ηθικές αξίες), για να μην γεμίζουν από νωρίς τις ψυχές τους με ανοησίες και διεφθαρμένες έννοιες
Πλούταρχος ( Ηθικά, 3 F)
 Οι Πυθαγόρειοι έλεγαν ότι οι γονείς πρέπει να λαμβάνουν την μέγιστη πρόνοια για τους μελλοντικούς τους απογόνους . Να κάνουν παιδιά εφόσον πρώτα έχουν ζήσει ήδη σε σωφροσύνη, και κατά την διάρκεια της κυοφορίας να συνεχίσουν να ζουν με σωφροσύνη, να τηρούν κανόνες υγείας, χωρίς υπερβολικές τροφές, κακές έξεις και μέθη, γιατί πίστευαν ότι από μια ιδιοσυγκρασία φαύλη, δυσαρμονική και ταραγμένη τα σπέρματα γίνονταν άθλια.
Διαβάστε όλο τό άρθρο εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τό Ναύπλιον

ΠΛΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ

Χρονοχάρτης τῶν πυρηνικῶν δοκιμῶν ἀπὸ τὸ τέλος τοῦ Β’ΠΠ μέχρι τὸ 2000

.

.

ΖΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ