Η ασχήμια περιλαμβάνει αρχικά φυσικά χαρακτηριστικά. Σε γενικές γραμμές: απουσία οποιασδήποτε φυσικής χάρης και κομψότητας, που τείνει συνήθως να καλύψει το έλλειμμα με επιτήδευση, η οποία κυμαίνεται από τα όρια του καταθλιπτικού στα όρια του χωρίς ελπίδα. Καλοζωισμένοι μέχρι παραμόρφωσης έως και τετράπαχοι, πλαδαροί και τραχείς με μια λύσσα, ενίοτε και σχιζοφρένεια στον τρόπο έκφρασης και εκφοράς του λόγου. Γκριμάτσες απωθητικών προσώπων γκροτέσκες, βδελυρές, που τολμάν να απευθύνονται προς κάθε κατεύθυνση. Μια αναπηρία, το δίχως άλλο, που περιφέρεται, όπως περίπου λέει και ο Μπόρχες, μέσα σε μαύρα αυτοκίνητα, περιτριγυρισμένα από μοτοσικλετιστές και συνοδείες ασφάλειας, που περιφέρεται αλλεπάλληλα σε τηλεοπτικά στούντιο και κρέμεται εφιαλτικά στα περίπτερα.
Αυτή η άσχημη στα εξωτερικά-φυσικά χαρακτηριστικά κάστα είναι άσχημη και εντός της. Τι γίνεται εδώ; Τα έξω αντανακλούν τα μέσα ή τα μέσα τα έξω; Αμφότερα αλληλοσυμπληρώνονται σε αυτή την περίπτωση. Ως αυτόματα οδηγούνται στις περισσότερες περιπτώσεις από αποκρουστικά πάθη ή απωθημένα, από εφιαλτικές για όλους τους υπόλοιπους φιλοδοξίες για αυτοπραγμάτωση, για «ζήτω εγώ». Ζήτω εγώ το τέρας που είμαι ο χειρότερος, ο ασχημότερος, ο πιο τρομερός εξαπατητής/απατεώνας, και όμως εσείς ζωντόβολα με ψηφίζετε, με παρακολουθείτε, με υφίστασθε μέχρι τελικής πτώσης. Είναι ψυχική ερημία, απομόνωση από τους ανθρώπους, είναι η ασχήμια του αχόρταγου που δείχνει συνεχώς τα δόντια του, είναι ψευδαισθήσεις και αυταπάτες. Είναι χοντρόπετσα δέρματα αδιαπέραστα, είναι η κτηνώδης δύναμη που αξιώνουν και η ογκώδης άγνοια που τους διέπει γιατί την επέλεξαν στην ψύχρα. Ψυχροί όπως ο θάνατος, ανέραστοι, άμουσοι. Παλιάτσοι απ’έξω κι από μέσα δεν ντρέπονται για τίποτε. Απαγγέλουν, μάλιστα, όταν το κρίνουν σκόπιμο, ακόμα και στίχους ποιημάτων, χυδαιοποιώντας τα πάντα. Ο κόσμος είναι ένα τεράστιο καραγκιοζιλίκι. Ένα καραγκιοζιλίκι που το έχουν αναγάγει σε φιλοσοφία. Ένα καραγκιοζιλίκι, που όπως λέει και ο Γιαν Κοττ για τον Ριχάρδο τον Γ’, «είναι η έσχατη μορφή περιφρόνησης, η απόλυτη περιφρόνηση».
Η ομορφιά, η αισθητική, είναι όπως και να το κάνουμε δεμένη άρρηκτα με την ηθική διάσταση των πραγμάτων. Αυτό είναι όλο, τίποτε περισσότερο.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΙΓΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου