Η ΕΛΛΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΛΗ , ΟΥΤΕ ΧΩΡΟΣ, ΔΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΟΥΝ. ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΙΩΝΙΟΝ , ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟΝ , ΤΟ ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑ , ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΟΥΤΕ ΣΥΛΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ , ΟΥΤΕ ΥΠΟΤΑΣΣΕΤΑΙ , ΟΥΤΕ ΑΠΟΘΝΗΣΚΕΙ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΣΣΑΣ



Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025

Τό ἔθιμο εἶναι ὁ βασιλιᾶς τῶν πάντων.


«Ὅ Δαρεῖος, ὅταν ἦταν βασιλιᾶς, κάλεσε τοὺς Ἕλληνες ποὺ εἶχε γύρω του καὶ τοὺς ρώτησε μὲ πόσα χρήματα θὰ δέχονταν νὰ φᾶνε τοὺς πατέρες τους ὅταν πέθαιναν· αὐτοὶ ἀπάντησαν ὅτι τέτοιο πρᾶγμα δὲν θὰ τὸ ἔκαναν μὲ κανέναν τρόπο. Ὕστερα ὁ Δαρεῖος κάλεσε τοὺς Ἰνδοὺς τοὺς λεγόμενους Καλλατίες, ποὺ τρῶνε τοὺς γονεῖς τους, καὶ μπροστὰ στοὺς Ἕλληνες, ποὺ τὰ λεγόμενά τους τὰ μετάφραζε διερμηνέας, τοὺς ρώτησε μὲ πόσα χρήματα θὰ δέχονταν νὰ καῖνε τοὺς πατέρες τους ὅταν πέθαιναν· αὐτοὶ ἔβαλαν τὶς φωνὲς καὶ τοῦ σύστησαν νὰ μὴ λέει τέτοια φρικτὰ πράγματα. Ἔτσι εἶναι λοιπὸν αὐτὲς οἱ πεποιθήσεις, καὶ νομίζω σωστὰ τὰ λέει ὁ Πίνδαρος, στὸ ποίημά του, ὅτι τὸ ἔθιμο εἶναι ὁ βασιλιᾶς τῶν πάντων. »

Ἡρόδοτος, Ἱστορίαι, 3 (Θάλεια), 38.3

6 σχόλια:

  1. Ωστόσο εάν ερευνήσει κανείς τις ριυτων εθίμων θα βρει στοιχεία πού συνηγορούν στο ότι τα πλείστα των εθίμων εδράζονται στην προσπάθεια ικανοποιήσεως κάποιας ανάγκης
    Καλησπεριζω σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ θά έλεγα πώς τό έθιμο , από τό έθω = συνηθίζω, είναι πραγματικά μιά συνήθεια πού επαναλαμβάνεται χωρίς λογική καί επεξεργασία. Συνάδει δέ μέ τό θρησκευτικό καθεστώς πού επικρατεί καί λειτουργεί συναισθηματικά. Δέν αποβάλλεται εύκολα αλλά συνδέεται άμεσα μέ τό έθνος καί τά ήθη καί έθιμά του. Τό ό,τι ένα έθιμο μπορεί νά γίνεται από κάποια ανάγκη προφανώς καί ισχύει διότι ενεργεί τό περιβάλλον καί οί συνθήκες του καθώς καί ό χαρακτήρας τών κατοίκων.
      Καλησπερίζω σε !

      Διαγραφή
  2. Ο οποίος χαρακτήρας των κατοίκων ενός τόπου ( μιλώ για τον συλλογικό χαρακτήρα, δηλαδή την εν γένει συμπεριφορά μιας ομάδας ανθρώπων) επηρεάζεται ή και διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες ( κλιματικές τοπογραφικές κλπ) αυτού του τόπου
    Το περιβάλλον όντας ισχυρότερο επιβάλλεται η επιβάλλει είδη συμπεριφοράς που καθιστάμενα συνήθειες εδραιώνονται τελικώς σαν έθιμα
    Τα σέβη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ σωστά από το ἔθω στο ήθος , στο έθος , και στο έθιμο και τελικά στο έθνος
    Τα έθνη όμως κολλάνε στην συνήθεια και χάνουν την ουσία για αυτό και λέει ο Κύριος :
    Ματθ. 6
    31 μη ούν μεριμνήσητε λέγοντες, τι φάγωμεν ή τι πίωμεν ή τι περιβαλώμεθα;
    32 πάντα γαρ ταύτα τα έθνη επιζητεί· οίδεν γαρ ο πατήρ υμών ο ουράνιος ότι χρήζετε τούτων απάντων.
    33 ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού, και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν.

    'πάντα γαρ ταύτα τα έθνη επιζητεί' και 'ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν του Θεού'

    αλλά τα έθνη ΔΕΝ ζητούν Πρώτον την βασιλείαν του Θεού και ούτως χάνονται στη συνήθεια , στη ρουτίνα και μετά είναι τα εύκολα θύματα των τραπεζιτών που λένε στα πρωτόκολλα τους :
    πρωτόκολλο 2
    ....
    Οι γκόιμ (εθνικοί) δεν οδηγούνται εκ των αμερολήπτων παρατηρήσεων των εξηγμένων εκ της ιστορίας, αλλά εκ μιας θεωρητικής ρουτίνας, ανικάνου να επιτύχη πραγματικών τι αποτέλεσμα.

    Δια τούτο ακριβώς δεν τους λαμβάνομεν ποσώς υπ’ όψιν· ας διασκεδάσωσιν επί τίνα ακόμη χρόνον, ας ζήσωσι με ελπίδας με νέας τέρψεις, ή με την ανάμνησιν των διασκεδάσεων, ας έχουσιν ήδη κάμει. Ας αφήσωμεν αυτούς να πιστεύωσιν εις την υφ’ ημών εμπνευσθείσαν σπουδαιότητα των νόμων της επιστήμης - των θεωριών. Επί τω σκοπώ τούτω, αυξάνομεν διαρκώς δια των δημοσιογραφικών οργάνων μας την τυφλήν πεποίθησιν των εις αυτούς τους νόμους.
    ....

    Τελικά το έθιμο δεν είναι ο βασιλιάς των πάντων αλλά ο Λογισμός , ο Ευσεβής Λογισμός μπορεί να
    λογίσει σωστά τι είναι Πρώτον , τις προτεραιότητες , και να οδηγήσει τον άνθρωπο στην Ουσία και να τον γλυτώσει από τη ρουτίνα , από την συνήθεια ,
    τότε και το έθιμο γίνεται πραγματική γιορτή και ελευθερία από βαρετή και ανούσια ρουτίνα.

    Να είστε καλά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τό Ναύπλιον

ΠΛΑΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ

Χρονοχάρτης τῶν πυρηνικῶν δοκιμῶν ἀπὸ τὸ τέλος τοῦ Β’ΠΠ μέχρι τὸ 2000

.

.

ΖΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ