Τά λεξικά δίνουν διάφορες
έτυμολογίες μέ έπικρατούσα αύτήν πού ύπάρχει στό «Έτυμολιγικόν τό Μέγα» , καί λέει ότι «βίος
ή ζωή
¨η βιοτή προσαγορεύεται , παρά τό μετά βίας καί άνάγκης ζήν , ¨ως φησιν ¨Ομηρος», πού σημαίνει ότι
« βίος ή ζωή ¨η {αλλώς } βιοτή όνομάζεται . Και όπως
λέει ο ¨Ομηρος {προέρχεται} άπό τό ότι {ό άνθρωπος} ζή με βία
καί άνάγκη».
Ό Άμμώνιος , όμως …λέει
ότι «βιούν καί ζήν διαφέρει, βιούν μέν γάρ έπί άνθρώπων μόνο λέγεται , ζήν δέ έπί άνθρώπων καί άλόγων ζώων,
ήδη δέ ποτε καί έπί φυτών. Ζωή μέν γάρ λέγεται είναι χρήσις ψυχής , βίος δέ όλίγη ζωή»…
Αύτό σημαίνει ότι «το
βιούν» καί τό «ζήν» διαφέρουν . Διότι τό «βιούν» λέγεται μόνο γιά άνθρώπους
ένώ τό «ζήν» καί γιά άνθρώπους καί
γιά άλογα ζώα, ποτέ όμως γιά φυτά,
διότι ή ζωή λέγεται ότι είναι χρήση
ψυχής, {δηλαδή αίώνια} ένώ βίος ή λίγη ζωή».
Έπίσης ότι «ό βίος άπό
τήν ζωή διαφέρει . {Διότι ή λέξη} βίος {ώς λέξη} τίθεται στά λογικά ζώα ,
δηλαδή μόνο στούς άνθρώπους , ένώ ή ζωή τίθεται {‘ως στοιχείο } καί τών άνθρώπων καί τών άλογων ζώων.
…Γι’ αύτό ό Άμμώνιος
λέει ότι «ή ζωή είναι χρήση ψυχής, ένώ βίος ή λίγη ζωή». Είναι πράγματι
γνωστόν ότι κατά τήν έλληνική φιλοσοφία ή ψυχή τού άνθρώπου είναι άθάνατη καί έλεύθερη , ένώ τό σώμα χαρακτηρίζεται ώς «δεσμωτήριον
της ψυχής». Όταν λοιπόν έλθη ή στιγμή νά συλληφθή τό κάθε άτομο στήν
μήτρα τής μητέρας του, τότε ή αιώνια
ψυχή θά είσέλθει είς τό δεσμωτήριο ,
δηλαδή τό σώμα.
Στό δεσμωτήριο {φυλακή}
όμως κανείς δέν είσέρχεται οίκειοθελώς ,
άλλά πάντοτε διά τής βίας. {Ή διαδικασία είναι σύλληψις, βία, δεσμωτήριον.}
Τό διάστημα λοιπόν
κατά τό όποίον ή έλεύθερη ψυχή είσέρχεται διά τής βίας στό σώμα , καί μέχρι νά άπελευθερωθή πάλι μέ τόν θάνατο, όνομάζεται βίος, καί ό
άνθρωπος «βιοί», ζή δηλαδή τό διάστημα
, πού ή ψυχή του είναι φυλακισμένη.
Άπό τό βιβλίο τού Αντωνίου Α. Αντωνάκου
«ΕΙΣ ΟΙΩΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ,
ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΓΛΩΣΣΗΣ»
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ
ΣΟΦΙΑ ΒΛΑΧΟΥ
ΣΟΦΙΑ ΒΛΑΧΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου