
Του
Παναγιώτη Α. Καράμπελα* - 16/05/2014
Το όλο
θέμα έχει δύο σκέλη. Το πρώτο αφορά τις
γενικές αρχές που αφορούν το ζήτημα.
Έχει θα λέγαμε συνταγματικές προεκτάσεις.
Το δεύτερο σκέλος είναι πιο τεχνικό/νομικό,
με την ουσία του όμως να πηγάζει από το
πρώτο. Ας τα πάρουμε με τη σειρά.
Η
ανθρώπινη ελευθερία και το δικαίωμα
στην περιουσία, θεωρούνται στο δυτικό
πολιτισμό ως ίσως τα σημαντικότερα
αγαθά. Αξίες για τις οποίες έχουν χυθεί
ποταμοί αίματος, έχουν διανυθεί
εκατομμύρια χιλιομέτρων σε πορείες,
έχουν γίνει δεκάδες χιλιάδες ώρες
συζητήσεων και έχουν γραφτεί άπειρα
κείμενα, μελέτες, βιβλία αλλά εν τέλει
και νόμοι για την κατοχύρωσή τους. Είναι
όμως επαρκή αυτά; Φτάσαμε στο σημείο
που θέλαμε; Ο άνθρωπος από τότε που
εμφανίστηκε στο πλανήτη προσπαθούσε
να διαφυλάξει ακριβώς αυτές τις αξίες
με κάθε μέσο. Ο τρόπος που θα μπορούσε
να χρησιμοποιήσει κάποιος για να του
τα αφαιρέσει ήταν συνήθως ο ίδιος: η
βία. Έτσι μοιραία, τα μέσα που αναγκαζόταν
ο εκάστοτε αμυνόμενος να χρησιμοποιήσει
ήταν τα ίδια ή ανάλογα με τα μέσα που
χρησιμοποιούσε ο επιτιθέμενος. Κι αυτά
δεν ήταν άλλα από τα ίδια μέσα που
χρησιμοποιούσε για να κυνηγήσει και να
τραφεί: τα όπλα.
Με την
πρόοδο των κοινωνιών αυτό το μοτίβο δεν
άλλαξε και πολύ. Οι κυριότερες αλλαγές
εντοπίζονται στα μέσα αυτά καθ' αυτά με
τα οποία προσπαθούσε η κάθε πλευρά να
επιτύχει το σκοπό της. Οι τεχνολογικές
εξελίξεις απλώς άλλαζαν και τα όπλα.
Όσο κι αν προόδευσε ο άνθρωπος τίποτα
δεν επηρέαζε ιδιαιτέρως την πραγματικότητα
αυτή σε κάθε γωνιά του κόσμου. Η μόνες
περιπτώσεις που επεβάλλετο αφοπλισμός
σε μια κοινωνία ήταν όταν υπήρχαν
τυραννικά καθεστώτα τα οποία προφανώς
δεν επιθυμούσαν την ύπαρξη οπλισμένων
πολιτών οι οποίοι δυνητικά θα μπορούσαν
να απειλήσουν την εξουσία τους. Σε κάθε
άλλη περίπτωση ο πολίτης δεν νοήτω να
είναι άοπλος. Στην Ελλάδα δε, η ίδια η
λέξη “πολίτης” δεν αποτελεί τίποτα
περισσότερο από τον αναγραμματισμό της
λέξεως “οπλίτης”, καταδεικνύοντας
πέραν πάσης αμφιβολίας την άρρηκτη
διασύνδεση των δύο αυτών ιδιοτήτων του
κάθε μέλους της κοινωνίας.
Η
κυριολεκτικά προαιώνια αυτή κατάσταση
άλλαξε μόλις τα τελευταία περίπου 150
χρόνια, με την αστικοποίηση και την
εξέλιξη των μέσων, των αρμοδιοτήτων και
εν τέλει της αποτελεσματικότητας της
αστυνομίας στις σύγχρονες κοινωνίες.
Η εγγύηση αισθήματος ασφάλειας που το
εκάστοτε κράτος διατείνεται ότι μπορεί
να προσφέρει στους πολίτες του καλλιέργησε
την εντύπωση της μη αναγκαιότητας
κατοχής οπλισμού από τους τελευταίους,
και αυτό με τη σειρά του προετοίμασε το
έδαφος για τον μαζικό αφοπλισμό των
ανθρώπων για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα
κυριολεκτικά από την εποχή του αρχανθρώπου!

Βεβαίως
οι Η.Π.Α. δεν είναι οι μοναδικές χώρες
με μεγάλη ελευθερία στην οπλοκατοχή. Η
Σουηδία για παράδειγμα έχει ιδιαίτερα
ελεύθερη νομοθεσία σε σχέση με άλλες
Ευρωπαϊκές χώρες, με παρόμοια λογική
τεκμηρίωση. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει
να διευκρινίσουμε ότι κάθε Πολιτεία
των Η.Π.Α. έχει το δικαίωμα να θέσει
κάποιους περιορισμούς, σε δευτερεύοντα
όμως θέματα που δεν θίγουν τον πυρήνα
του νοήματος της 2ης Τροπολογίας. Έτσι
βλέπουμε να μπαίνουν περιορισμοί στο
δικαίωμα ελεύθερης/ανοιχτής οπλοφορίας
ή στους τύπους των όπλων που μπορεί να
κατέχει κάποιος εντός των ορίων της
κάθε Πολιτείας.




Αυτό
βέβαια από μόνο του, όπως είπαμε δεν
μπορεί να προσφέρει πολλά, αν δεν
παρέχεται η δυνατότητα στον φιλήσυχο,
νομοταγή, αμυνόμενο πολίτη να αντιπαραθέσει
όσο είναι δυνατό αντίστοιχη αποτρεπτική
δύναμη με αυτή του εγκληματία που
στοχοποίησε την οικία του. Αν πέρα από
τον εξορθολογισμό των κανόνων εμπλοκής
της αστυνομίας και την ουσιαστικότερη
επιχειρησιακή της εκπαίδευση στα όπλα
δεν υπάρξει μια ουσιαστική αλλαγή του
νόμου περί οπλοκατοχής για προσωπική
και οικιακή άμυνα, τότε ματαιοπονούμε
καθώς οι ειδήσεις για επιθέσεις με
θύματα αθώους πολίτες μέσα στα σπίτια
τους θα πολλαπλασιάζονται με τον καιρό
και για λόγους που δεν είναι της παρούσης
να αναλυθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι
σε έρευνα σε σωφρονιστικό κατάστημα
βαρυποινιτών των Η.Π.Α. και στο ερώτημα
“τι φοβούντο περισσότερο
όταν ήθελαν να εισβάλουν σε κάποιο
σπίτι”, το συντριπτικά
μεγαλύτερο ποσοστό απαντούσε ότι
περισσότερο ανησυχούσαν για το αν είχε
όπλο ο ιδιοκτήτης παρά για το πότε θα
έρθει η αστυνομία, αφού ήξεραν ότι σε
κάθε περίπτωση είχαν κατ' ελάχιστων 5'
για να κάνουν τη “δουλειά” τους και
την προειδοποίηση της σειρήνας, εάν
φυσικά είχαν προλάβει οι ένοικοι
να...πάρουν τηλέφωνο! Περιττό να πούμε,
βέβαια, ότι τέτοιοι χρόνοι αντίδρασης
στην Ελλάδα δεν είναι ο μέσος όρος, αλλά
η υπαρκτή μεν, εξαίρεση δε του κανόνα...

Δεν θα
πρέπει να ξεχάσουμε δε ότι οι θάνατοι
από πυροβόλα όπλα οπουδήποτε στο κόσμο
δεν υπάρχει πόλεμος, ωχριούν σε αριθμούς
μπροστά στις εκατόμβες θυμάτων των
αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Παρ' όλα
αυτά, δεν ακούγεται πουθενά καμία φωνή
υπέρ της...απαγόρευσης των αυτοκινήτων.
Ο κάθε 18χρονος με μια εξέταση παίρνει
το δίπλωμα, μετά παίρνει το αυτοκίνητο
του μπαμπά και μετά...όποιον πάρει κι ο
Χάρος με τη σειρά του. Στην Ελλάδα
θρηνούμε μια μικρή κωμόπολη και μερικές
χιλιάδες τραυματισμένους κάθε χρόνο
στην άσφαλτο. Ένας κανονικός πόλεμος!
Ας μην είναι υποκριτές, λοιπόν, κάποιοι...

Ανέκαθεν,
λοιπόν, το όπλο ήταν επί της ουσίας (όσο
κι αν στην απαίδευτη Ελληνική κοινωνία
μας αυτό μπορεί να φανεί...προκλητικά
υπερβολικό) εργαλείο
ισότητας,
δικαιοσύνης,
δημοκρατίας
και ανθρωπίνων δικαιωμάτων
όταν είναι στα χέρια
των πολιτών. Ισότητας
διότι όταν δύο κρατάνε πυροβόλο όπλο,
κανένας παράγοντας όπως μυική δύναμη,
ύψος, γνώση πολεμικών τεχνών κτλ. δεν
παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Όπως άλλωστε
ήταν το σλόγκαν της εταιρίας όπλων Colt,
“Ο Θεός δημιούργησε
τους ανθρώπους, αλλά ο Σάμιουελ Κόλτ
τους έκανε ίσους” (“God
made men, but Samuel Colt
made them equal”). Δικαιοσύνης
διότι δεν υπάρχει τίποτα πιο δίκαιο από
έναν άνθρωπο να μπορεί να υπερασπίζεται
την ζωή του, της οικογενείας του και την
περιουσία του από τον οποιονδήποτε
κακοποιό. Δημοκρατίας
διότι αποτελεί την τελευταία ελπίδα,
εγγύηση και μέσο ιδιαίτερα του Έλληνα
πολίτη για να εκπληρώσει την δεσμευτική
συνταγματική του υποχρέωση, όπως ορίζεται
από την ακροτελεύτια διάταξη, άρθρο
120 παρ. 2&4 του Συντάγματος,
απέναντι σε οποιονδήποτε θα θελήσει να
καταλύσει το δημοκρατικό πολίτευμα δια
της βίας. Ανθρωπίνων
δικαιωμάτων για το
σύνολο των πιο πάνω λόγων.

1. Έλεγχος
ποινικού μητρώου για εντοπισμό
κακουργηματικών ποινικών πράξεων.
2. Πλήρες
ψυχολογικό τεστ.
3. Πλήρης εκπαίδευση και
εξέταση σε θέματα ασφαλείας, χειρισμού,
συντήρησης και τρόπου χρήσης σε
επικίνδυνες καταστάσεις.
4. Έλεγχος με υποχρεωτική παρουσία χρήστη
και όπλου στο τοπικό αστυνομικό τμήμα
μια φορά το χρόνο.
5. Ανανέωση της άδειας κάθε 5 χρόνια με
την επανάληψη του ψυχολογικού ελέγχου
και ενός προγράμματος
επανεξέτασης/επαναπιστοποίησης
ικανοτήτων και γνώσεων.
6. Οι πρόνοιες του νόμου να αφορούν
αποκλειστικά πολίτες Ελληνικής
ιθαγένειας.
7. Για να αποκτήσει κάποιος
την άδεια θα πρέπει να είναι τουλάχιστον
22 ετών και για τους άντρες να έχει
εκπληρώσει την θητεία του ενόπλως ως
τουλάχιστον Ι3, μη έχοντας απαλλαγεί
για κανένα λόγο από αυτή.
8. Τα όπλα που θα επιτρέπονται
δεν θα μπορούν να βάλουν σε αυτόματη
βολή, δεν θα επιτρέπονται σιγαστήρες,
διόπτρες/κάμερες νυκτός οποιουδήποτε
τύπου. Δεν θα υπάρχει περιορισμός σε
διαμέτρημα, χωρητικότητα σφαιρών/φυσιγγίων,
μήκους κάννης ή στα ραβδωτά.
9. Θα πρέπει να πιστοποιείται
η ασφαλής φύλαξη των όπλων και των
πυρομαχικών.
10. Θα επιτρέπονται έως δύο
πιστόλια και έως δύο καραμπίνες ή/και
τυφέκια.
11. Η νομοθεσία θα ξεκαθαρίζει
ότι η χρήση των όπλων περιορίζεται στην
άμυνα στα πλαίσια του οικιακού ασύλου
και σε πιστοποιημένα πεδία βολής για
λόγους εξάσκησης και μόνο σε ειδικές
περιπτώσεις που θα εγκρίνει η ΕΛ.ΑΣ. θα
επιτρέπεται η κεκαλυμμένη οπλοφορία
(concealed carry).
12. Σκοπευτικά, κυνηγετικά και όπλα άμυνας
μπορούν να είναι τα ίδια.
Μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση μπορεί
να αποφέρει και μεγάλα οικονομικά οφέλη,
αφού πέρα από την προφανή αύξηση των
πωλήσεων σε όπλα και παρελκόμενα, θα
ανοίξει μια ολόκληρη αγορά στους τομείς
της πιστοποιημένης εκπαίδευσης αλλά
και των πεδίων βολής. Γειτονικές χώρες
γίνονται αποδέκτες χιλιάδων τουριστών
και των χρημάτων τους, που τις επισκέπτονται
ακριβώς για τέτοιους εκπαιδευτικούς
αλλά και αθλητικούς/ψυχαγωγικούς λόγους.
Για λόγους οικονομίας χώρου
αλλά με την επιφύλαξη να επανέλθω στο
μέλλον με νέο σχετικό άρθρο, δεν θα
ασχοληθώ με την βελτίωση του αισθήματος
ασφάλειας και την μείωση της εγκληματικότητας
γενικότερα, που μπορεί να επιφέρει μια
επαναπροσέγγιση του ζητήματος της
οπλοκατοχής από πιστοποιημένες και
αυστηρά ελεγχόμενες από το κράτος
εξειδικευμένες εταιρείες security.
Γενικά, δεν τρέφω ιδιαίτερες ελπίδες ή
ψευδαισθήσεις ότι θα σκεφθούμε ψύχραιμα
και λογικά, χωρίς τις ιδεολογικές
αγκυλώσεις ενός ουτοπικού, ιδεατού
ψευδόκοσμου, όπως κάνουμε όλα αυτά τα
χρόνια όταν (δεν) συζητάμε για τέτοια
“ευαίσθητα” ζητήματα. Απλά ελπίζω έστω
να ξεκινήσει από κάπου -γιατί όχι κι από
εδώ- αυτή η συζήτηση, με κάποια ελάχιστη
επιτέλους σοβαρότητα στα πλαίσια του
ρεαλισμού και στη βάση των αληθινών
δύσκολων καταστάσεων που ζούμε σήμερα
και των επιδεινούμενων καταστάσεων που
πιθανότατα θα ζήσουμε στο μέλλον.
* Ο
Παναγιώτης Α. Καράμπελας είναι Στρατηγικός
και Πολιτικός Αναλυτής, συνεργάτης του
Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών
Αναλύσεων (ΕΛ.Κ.Ε.Δ.Α.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου