Στην σημερινή Ελλάδα της
υπέρμετρης φορολογίας, της μείωσης των μισθών και των συντάξεων, των
διαδηλώσεων για την οικονομική εξαθλίωση εκτεταμένων στρωμάτων της ελληνικής
κοινωνίας, της καλπάζουσας ανεργίας (ιδιαίτερα των νέων), του καρκινώματος της
λαθρομετανάστευσης που μετέτρεψε την Ελλάδα σε Ελντοράντο σωματέμπορων και
αδίστακτων εμπόρων ψεύτικης ελπίδας σε εκατοντάδες χιλιάδες δυστυχισμένους
ανθρώπους, η Ελληνίδα νοικοκυρά συνεχίζει να χρυσοπληρώνει από το υστέρημα της ελάχιστες πολυεθνικές οι
οποίες (κατά την γνώμη μας) έχουν
στήσει σε βάρος της ένα μεγάλο φαγοπότι
μοσχοπουλώντας απορρυπαντικά πλυντηρίου (και
όχι μόνο) σε ανεξέλεγκτες τιμές!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά: Στις δύσκολες μέρες μας, στον τομέα των απορρυπαντικών (πλυντηρίου και με το χέρι) μόλις τρεις πολυεθνικές κυριαρχούν στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας (σε μικρότερα καταστήματα καλύπτουν ακόμα και το 100% των αντίστοιχων ραφιών!). Κατ΄ αρχή ας δούμε, σύντομα και περιληπτικά, την «ταυτότητα» αυτών των ελάχιστων πολυεθνικών:
Στην αλυσίδα Βερόπουλος υπάρχουν
τα προϊόντα Power (για
πλυντήριο) και Spar Energy (για
πλύσιμο με το χέρι) τα οποία
παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα. To Power
διατίθεται σε συσκευασίες 1.020 γραμμαρίων (Λιανική τιμή 1,89 Ευρώ, 12 μεζούρες,
τιμή ανά πλύση 0,15 Ευρώ), 2.295 γραμμαρίων (Λιανική τιμή 4,29 Ευρώ, 27
μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,15 Ευρώ) και 6.120 γραμμαρίων (Λιανική τιμή 9,59
Ευρώ, 72 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,13 Ευρώ).
Το Spar Energy διατίθεται
σε συσκευασία 420 γραμμαρίων με λιανική τιμή 0,96 Ευρώ ή 0,0022 Ευρώ ανά
γραμμάριο.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά: Στις δύσκολες μέρες μας, στον τομέα των απορρυπαντικών (πλυντηρίου και με το χέρι) μόλις τρεις πολυεθνικές κυριαρχούν στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας (σε μικρότερα καταστήματα καλύπτουν ακόμα και το 100% των αντίστοιχων ραφιών!). Κατ΄ αρχή ας δούμε, σύντομα και περιληπτικά, την «ταυτότητα» αυτών των ελάχιστων πολυεθνικών:
Η μεγαλύτερη από τις τρεις
στην Ελληνική αγορά (και όχι μόνο)
είναι η Procter & Gamble.
Μια γιγαντιαία πολυεθνική με κύκλο εργασιών 82,6 δις Δολάρια το 2011 και καθαρά κέρδη 11,7 δις
Δολάρια - ο Πρόεδρος
και Chief Executive Officer της εταιρίας (Robert A. McDonald) την οικονομική περίοδο 2010-2011 είχε σαν
ετήσιες απολαβές (ούτε λίγο, ούτε πολύ)
16.188.037 Δολάρια ή 1.349.003 Δολάρια τον μήνα ή 44.967 Δολάρια την ημέρα (εργάσιμη ή όχι)!
Η πολυεθνική αυτή έχει παρουσία σε 80 χώρες (και στην Ελλάδα από το 1960
με την Procter & Gamble Hellas) αλλά πουλάει τα προϊόντα της (συνολικά) σε 180
χώρες του κόσμου. Η ελληνική θυγατρική του παγκόσμιου γίγαντα διαθέτει δεκάδες
προϊόντα στην Ελληνική αγορά (μεταξύ των οποίων Pampers, Pantene, Gillette, Oral-B, Wella, Camay κ.π.α).
Σήμερα η Procter & Gamble κυριαρχεί στην Ελληνική
αγορά με πιο σημαντικά σήματα τα εισαγόμενα (και πανάκριβα) προϊόντα
Ariel (με συστηματική, διαφημιστική «πλύση εγκεφάλου» από
γνωστή, ευτραφή κυρία της τηλεόρασης και του κινηματογράφου), Essex, Lenor, Rol και Tide.
Η Unilever, μια Αγγλο-Ολλανδική εταιρεία που
δημιουργήθηκε το 1930 με τη σημερινή της μορφή, θεωρείται σαν
μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων παγκοσμίως με περισσότερα από 400 επώνυμα προϊόντα στους
τομείς των τροφίμων, παγωτών, οικιακής και προσωπικής φροντίδας και υγιεινής . Το 2011 είχε συνολικές πωλήσεις 46,5 δις Ευρώ, ενώ η ελληνική θυγατρική της (ΕΛΑΪΣ-UNILEVER HELLAS
Α.Ε.) 385,8 εκ. Ευρώ
το 2010 (9 εκ. Ευρώ κέρδη προ φόρων) με
800 περίπου εργαζόμενους στην χώρα μας, 3 εργοστάσια (Ρέντη,
Νέο Φάληρο, Γαστούνη Ηλείας) και σημαντική παρουσία μέσα στις ελληνικές
αλυσίδες λιανικής (σε 35 διαφορετικά
σημεία).
Η Ελαϊς - Unilever Hellas το 2010 εξαγόρασε τον Τομέα Προσωπικής
Υγιεινής της Sara Lee και το 2011 το ιστορικό σήμα των παγωτών ΕΒΓΑ. Στην ελληνική αγορά διαθέτει, εκτός από το
γνωστό ελαιόλαδο Άλτις (ευτυχώς, αυτό τουλάχιστον εξακολουθεί να
παράγεται στην Ελλάδα «ανεβάζοντας»
τον αριθμό των εργαζομένων στην ελληνική θυγατρική της πολυεθνικής σε 800)
και σειρά άλλων εισαγόμενων
σημάτων όπως π.χ. Lipton (τσάι), Βιτάμ,
Becel pro-activ (μαργαρίνες), Axe , Rexona (αποσμητικά),
Aim , Ultrex, Sunsilk
(προσωπικής υγιεινής & περιποίησης μαλλιών), Lux, Dove, (σαπούνια) και
πολλά άλλα.
Στον τομέα των
απορρυπαντικών & μαλακτικών ρούχων η Ελαϊς - Unilever Hellas βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα ελληνικά
Σουπερμάρκετ με τα εισαγόμενα προϊόντα Skip,
OMO και Cajoline. Για τον ΕΑΝ Bar Code που
αρχίζει από 520 και βρέθηκε την περίοδο της έρευνας στο προϊόν ΟΜΟ,
υπάρχει ειδική αναφορά στο άρθρο μας «Αγοράζουμε Ελληνικά (10): Ο μύθος του
κωδικού 520 (EAN Bar Code) και η μεγάλη εξαπάτηση των Ελλήνων καταναλωτών»
Η Γερμανικών συμφερόντων Henkel
ιδρύθηκε το 1876 με έδρα το Dusseldorf
και
το 2011 είχε κύκλο εργασιών 15,6 δις Ευρώ (+3,4% σε
σχέση με το προηγούμενο έτος) και κέρδη προ φόρων ή τόκων 2,029 δις Ευρώ.
Η Henkel επεκτάθηκε στην Ελλάδα το 1989 εξαγοράζοντας την εταιρία «Τ. Τρύφων – Π. Καστρίνης ΑΕ» (αρχικά με
ποσοστό 57%) και στην συνέχεια μετονομάστηκε σε Henkel
Ελλάς αποκτώντας πλήρη έλεγχο και
διαθέτοντας επώνυμα προϊόντα στους εμπορικούς τομείς απορρυπαντικών,
οικιακών καθαριστικών, συγκολλητικών ουσιών και διαφόρων βιομηχανικών προϊόντων.
Ο
συνολικός κύκλος εργασιών του Ομίλου στην Ελλάδα ανέρχεται σε 97 εκ. Ευρώ περίπου σύμφωνα με τους ισολογισμούς των
εταιριών Henkel Ελλάς με κύκλο εργασιών 57,3 εκ. Ευρώ και προ φόρων κέρδη 1,9 εκ. Ευρώ (2010) και
Rilken με κύκλο
εργασιών 39,7 εκ. Ευρώ και κέρδη 690 χιλ. Ευρώ (2011).
Ο Όμιλος Henkel απασχολεί (συνολικά) στην
Ελλάδα 261 εργαζόμενους – το 2011 κατέλαβε την όγδοη θέση των εταιριών που
εξασφαλίζουν το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην κατηγορία πέραν των 250
εργαζομένων.
Η Henkel
Ελλάς διαθέτει στη χώρα μας τα εισαγόμενα απορρυπαντικά για
πλυντήρια Dixan, Neomat
(παράγονται σε άγνωστη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά έχουν
κωδικό EAN Bar Code που αρχίζει από 520) και για πλύσιμο με το χέρι (Persil).
Οι τρεις παραπάνω
πολυεθνικές καλύπτουν το συντριπτικό
ποσοστό των ραφιών των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας στον τομέα των απορρυπαντικών (πλυντηρίου & με το χέρι), πουλώντας
τα προϊόντα τους στην Ελληνίδα νοικοκυρά σε πανάκριβες τιμές σε σχέση με τα
απορρυπαντικά που παράγονται και συσκευάζονται
στην Ελλάδα είτε «μετρούνται» με γραμμάρια, είτε με «μεζούρες» σε
συνδυασμό με «τιμή ανά πλύση»!
Οι πρώτες δύο, καταδικάστηκαν πριν από ένα χρόνο σε πρόστιμο ύψους 315 εκατομμυρίων Ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Ανταγωνισμού για «συνεννόηση
στον καθορισμό τιμών σε σκόνη σαπουνιού σε 8 Ευρωπαϊκές χώρες» μεταξύ
των οποίων και η Ελλάδα!
Η τρίτη εταιρία απαλλάχτηκε γιατί παρέδωσε στοιχεία στην Ευρωπαϊκή
Επιτροπή Ανταγωνισμού για το καρτέλ που λειτουργούσε μεταξύ των ετών 2002 και
2005.
Η πρώτη και η τρίτη από
τις παραπάνω πολυεθνικές (μαζί με την Colgate Palmolive) καταδικάστηκαν τον Δεκέμβριο του 2011 από
την Γαλλική
Επιτροπή Ανταγωνισμού για καρτέλ που ρύθμιζε τις τιμές
απορρυπαντικών (σκόνη, υγρά, ταμπλέτες), μεταξύ των ετών 1994 και 2004 σε πρόστιμο
συνολικού ύψους 361 εκατομμυρίων Ευρώ. Η δεύτερη από τις παραπάνω πολυεθνικές
απαλλάχτηκε με την ίδια Κοινοτική νομοθεσία περί «συνεργασίας».
Βέβαια σε οικονομικούς
γίγαντες που κάθε χρόνο έχουν κέρδη αρκετών δισεκατομμυρίων, τα «πρόστιμα» της τάξεως των 300
εκατομμυρίων Ευρώ, εκ πρώτης όψεως, δεν φαίνονται και ιδιαίτερα επώδυνα ή
«αποτρεπτικά»!
Σε όποια αλυσίδα λιανικής
και αν κάνετε τις αγορές σας πρέπει να ψάχνετε, στο τμήμα των
απορρυπαντικών, τις γωνιές που δεν είναι
μπροστά στα μάτια σας για να εντοπίσετε απορρυπαντικά ελληνικής παραγωγής:
Στην αλυσίδα Carrefour Μαρινόπουλος (100% ελληνικών συμφερόντων πλέον – βλπ.
σχετικό άρθρο μας κάνοντας κλικ εδώ),
υπάρχει η σειρά απορρυπαντικών για
πλυντήριο Carrefour Discount
τα
οποία παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα (3.200 γραμμάρια 5,50 Ευρώ, 40
μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,14 Ευρώ και 2.160 γραμμάρια, 3,87 Ευρώ, 27 μεζούρες,
τιμή ανά πλύση 0,14 Ευρώ – υπάρχουν 10 ακόμα κωδικοί σε υγρά απορρυπαντικά που
παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα).
Στην αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος
υπάρχει η ιδιωτική ετικέτα ΑΒ με απορρυπαντικά που ενώ παράγονται και συσκευάζονται
στην Ελλάδα, αναγράφουν (κακώς κατά την γνώμη μας) «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ –
Υπεύθυνος διάθεσης Rolco /
Βιανίλ» μπερδεύοντας τον Έλληνα καταναλωτή που θέλει να
βλέπει ξεκάθαρα την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν». Για
πλυντήριο 3.825 γραμμάρια, Λιανική τιμή 8,03 Ευρώ, 45 μεζούρες, τιμή ανά
πλύση 0,17 Ευρώ, 2.295 γραμμάρια, Λιανική τιμή 4,98 Ευρώ, 27 μεζούρες, τιμή ανά
πλύση 0,18 Ευρώ, 1.000 γραμμάρια σακούλα, Λιανική Τιμή 2,64 Ευρώ, 12 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,22
Ευρώ – για το χέρι 420 γραμμάρια, Λιανική τιμή 0,95 Ευρώ ή 0,023 Ευρώ ανά
γραμμάριο και 900 γραμμάρια, Λιανική τιμή 1,87 Ευρώ ή 0,0020 Ευρώ ανά
γραμμάριο).
Στην αλυσίδα Lidl Hellas δεν υπάρχει ούτε ίχνος
ελληνικού απορρυπαντικού.
Στην αλυσίδα Σκλαβενίτης υπάρχει η
σειρά Drolio (ιδιωτική
ετικέτα) που παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα: Για πλυντήριο 2.295 γραμμάρια, λιανική τιμή 3,85 Ευρώ, 24 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,14
Ευρώ, 5.950 γραμμάρια, λιανική τιμή 9,54 Ευρώ, 70 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,13
Ευρώ και για πλύσιμο με το χέρι
1.000 γραμμάρια, λιανική τιμή 1,76 Ευρώ
ή 0,0017 Ευρώ ανά γραμμάριο.
Τα απορρυπαντικά (για πλυντήριο ή για πλύσιμο με το χέρι)
τα οποία παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα είναι
όχι μόνο εξαιρετικής ποιότητας αλλά και πολύ φθηνότερα, έως και ….. 300(!!!) (ίσως
και περισσότερο), όπως και να
«μετρηθούν»!
Ας κάνουμε όλοι έκκληση στην Ελληνίδα νοικοκυρά
να σταματήσει επιτέλους το οικονομικό χαρακίρι αγοράζοντας πανάκριβα,
εισαγόμενα απορρυπαντικά γιατί όταν καίγεται το σπίτι μας δεν έχει λογική να διαλέγουμε, ούτε να χρυσοπληρώνουμε
το σκοινί που θα κρεμαστούμε!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου